W ramach Programu Wspierania Rozwoju Uczniów Wybitnie Uzdolnionych MEiN nasza organizacja pozarządowa w listopadzie i grudniu br. realizuje projekt skierowany do uczniów starszych klas szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. W procesie rekrutacji zostaną utworzone trzy 20-osobowe grupy uczniów, którzy z wykorzystaniem zdalnej formy nauczania i komunikacji wezmą udział w wybranym zadaniu projektowym (decyduje kolejność zgłoszeń). W każdym bloku tematycznym zostanie przygotowany cykl pięciu wykładów/prelekcji lub pokazów warsztatowych. Uczniowie po ich odsłuchaniu będą mieli do wykonania zadanie, które zostanie określone w trakcie trwania projektu (np. prezentacja, poster, zdjęcia, opowiadanie, itp..). Różnorodność zadań pozwoli na zaangażowanie uczniów o różnych zainteresowaniach i uzdolnieniach. Prace uczestników będą zaprezentowane na stronie projektu, a uczniowie po wykonaniu zadań otrzymają odpowiednie zaświadczenia. Grupa I – humanistyczna „Sylwetki polskich bohaterów narodowych na tle zmian mentalnych społeczeństwa” Uczestnicy wzmocnią poczucie patriotyzmu, przyjrzą się historii własnego regionu, rozwiną kompetencje kluczowe w zakresie nauk historycznych, poznają wyniki najnowszych badań nad historią Polski po II Wojnie Światowej. Partnerzy: Zakład Historii XX wieku Akademii Pomorskiej w Słupsku, Wydział Edukacji Narodowej IPN o/Gdańsk. Grupa II – artystyczna „Zaprojektuj swoją przyszłość” Pokażemy młodzieży, w jaki sposób połączyć pasję z pracą zawodową, czy nasze zainteresowania mogą się stać naszą profesją. Partnerzy: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Pracownia Digital Design Techniques. Grupa III – kreatywna „Szkoła talentów – myślę jak przedsiębiorca” Rozwój kreatywności i kompetencji potrzebnych do prowadzenia w przyszłości własnej działalności, rozwijania twórczych pomysłów i wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Partnerzy: Fundacja na Rzecz Rozwoju Talentów w Gdańsku, Centrum Edukacyjne Technik w Słupsku. Zgłoszenia przyjmujemy pod numerem telefonu 578 787 061.

PROJEKT DOFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW MEIN

Mural formą pamięci historycznej

Zadania dla uczestników projektu:
Wykonaj dokumentację fotograficzną murali historycznych znajdujących się w Twojej miejscowości. Możesz z tego zrobić ciekawą prezentację na lekcję historii, a wybrane zdjęcie prześlij na adres jpsikorscy@gmail.com. Dla autorów najciekawszych zdjęć upominki.

 

Przykłady prac uczestników projektu – fotografia ze Słupska

————————————————————————–

Niezłomna sanitariuszka

16
Created on

Niezłomna sanitariuszka

1 / 3

DANUTA SIEDZIKÓWNA URODZIŁA SIĘ W ROKU

2 / 3

WACŁAW SIEDZIK ZMARŁ Z WYCIEŃCZENIA NA SZLAKU EWAKUACYJNYM W

3 / 3

INKA POSŁUGIWAŁA SIĘ W GIMNAZJUM PRZYBRANYM NAZWISKIEM

Your score is

The average score is 25%

0%

 

————————————————————————–

 

Polskie Państwo Podziemne

14
Created on

Polskie Państwo Podziemne

1 / 3

W RZĄDZIE RP NA UCHODŹSTWIE GEN. WŁADYSŁAW SIKORSKI BYŁ

2 / 3

ARMIĘ KRAJOWĄ NAZYWANO WCZEŚNIEJ

3 / 3

PSEUDONIMEM „GODZIEMBA” POSŁUGIWAŁ SIĘ

Your score is

The average score is 47%

0%

 

————————————————————————–

 

Polscy robotnicy przymusowi w Słupsku podczas II wojny światowej – cz.I

15
Created on

Polscy robotnicy przymusowi w Słupsku podczas II wojny światowej

1 / 3

PRZYJMUJE SIĘ, ŻE SŁUPSK STAŁ SIĘ MIASTEM POLSKIM W

2 / 3

W OBOZIE KONCENTRACYJNYM PRZY ULICY KOŁŁĄTAJA PRZETRZYMYWANO

3 / 3

NAZWĘ „ADOLF HITLER STRASSE” NOZIŁA PRZED II WOJNĄ ŚWIATOWĄ ULICA

Your score is

The average score is 26%

0%

Zadania dla uczestników projektu: 
Sfotografuj i opisz obecny wygląd miejsc, w których znajdowały się obozy pracy przymusowej na terenie miasta Słupska (zadanie dla mieszkańców powiatu słupskiego).
Wykonaj dokumentację fotograficzną miejsc upamiętniających wydarzenia historyczne w Twojej miejscowości/okolicy (zadanie dla uczestników projektu z innych regionów Polski).

 

————————————————————————–

 

Obozy pracy przymusowej w Słupsku w czasie II wojny światowej – fragmenty wykładu prof. Wojciecha Skóry dla uczniów II LO w Słupsku

17
Created on

Obozy pracy przymusowej w Słupsku w czasie II wojny światowej

1 / 3

OBÓZ PRACY PRZYMUSOWEJ PRZY ULICY KOŁŁĄTAJA POWSTAŁ W ROKU

2 / 3

ROBOTNIKÓW PRZYMUSOWYCH W III RZESZY BYŁO OK.

3 / 3

POGRZEB 24 CIAŁ EKSHUMOWANYCH W ROKU 1945 PROWADZIŁ

Your score is

The average score is 33%

0%

Zadanie z zakresu historii praktycznej, poszukiwawczej.

Przy pomocy niemieckiego planu miasta Stolp (dostępnego na stronie Bałtyckiej Biblioteki Cyfrowej) odnaleźć lokalizację obozu dla robotników przymusowych przy Schliepgrundstrasse 2. Odnaleźć to miejsce w obecnym Słupsku i wykonać 3 zdjęcia hipotetycznej lokalizacji obozu. Miejsca tego nie upamiętnia żadna tablica.

 

————————————————————————–

Słupszczanie polegli w czasie I wojny światowej | Warcisław Machura

16
Created on

Słupszczanie polegli w czasie I wojny światowej

1 / 3

WARCISŁAW MACHURA PROWADZĄC BADANIA NAD LICZBĄ SŁUPSZCZAN POLEGŁYCH W I WOJNIE ŚWIATOWEJ DOTARŁ DO

2 / 3

DUŻA ŚMIERTELNOŚĆ MŁODYCH ŻOŁNIERZY WYSYŁANYCH NA FRONT I WOJNY ŚWIATOWEJ WYNIKAŁA Z

3 / 3

NAJWIĘCEJ SŁUPSZCZAN ZGINĘŁO NA

Your score is

The average score is 27%

0%

Odszukaj w swojej miejscowości/okolicy miejsce upamiętniające ofiary I wojny światowej. Sfotografuj i prześlij na adres kontakt@fundacjaimperio.pl. Zamieścimy je na stronie projektu.

 

————————————————————————-

Runowo – pomnik poległych w I wojnie światowej

Dni  pamięci – lekcjami szacunku

Od trzech lat nasza szkoła „zaadoptowała” poniemiecki cmentarz położony w lesie w Runowie. Corocznie w ostatnich dniach października grupa uczniów naszej szkoły pod opieką p. Sławomira Hinca wyrusza zaopatrzona w szereg narzędzi, środków do czyszczenia, worków, płynów, aby uporządkować teren wokół poniemieckiej nekropolii.  Wobec ogromu zniszczenia całego cmentarza zadaniem  uczniów naszej szkoły jest uporządkowanie  terenu wokół głównego pomnika oraz wiodącej do niego alei. Pomnik jest w pewnym stopniu  uszkodzony. W tablicy z inskrypcją znajduje się duży otwór, być może po kuli.  Położony w lesie, poniemiecki cmentarz  w Runowie jest uszkadzany przez spadające drzewa. Mniejsze drzewa udaje  się naszym uczniom usunąć, jednak ogromna akacja rok temu uszkodziła fundament pomnika. W tym roku sprawa została zgłoszona do Nadleśnictwa Lębork. Uczniowie z ogromną chęcią i zaangażowaniem uczestniczą w corocznych akcjach porządkowania nekropolii.  Na koniec corocznych akcji naszych uczniów, po uporządkowaniu terenu  na znak szacunku i pamięci dla zmarłych zapalane są znicze. Są one symbolem pamięci, ale i szacunku dla ludzi, którzy żyli na tej ziemi ułamek historii przed nami.

Niemiecki cmentarz w Runowie powstał w latach I wojny światowej. To miejsce pamięci żołnierzy niemieckich, mieszkańców Runowa i okolicy, którzy zginęli w czasie działań wojennych w latach 1914-1918. W latach 30. XX wieku na cmentarzu ustawiono pomnik z wyrytymi nazwiskami poległych żołnierzy. Większość nazwisk jest nadal czytelna. Pomnik otoczony jest niskim murem tworzącym półokrąg. Na jednostopniowej podstawie jest płyta kamienna zwieńczona ułamanym (leży u stóp pomnika) kamiennym Krzyżem Żelaznym. Pomnik ozdobiony jest motywami liści dębu i jemioły oraz falistymi, secesyjnymi liniami.

Porządkowanie starych poniemieckich cmentarzy ma wymiar nie tylko historyczny, ale również społeczny i ludzki. Pamiętajmy, że przed nami też żyli tutaj ludzie, dla których Pomorze było ojczyzną. Tworzyli historię tego regionu tak, jak my czynimy to dzisiaj.

Uczniowie: Natalia Hinca i Kacper Domagała, klasa 8 b,  Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Potęgowie.

Opiekun – Sławomir Hinca

————————————————————————–
Dla zainteresowanych!

Zawód: YouTuber

11
Created on

Zawód: YouTuber

1 / 3

AUTOR NAGRANIA BYŁ PRZEZ WIĘKSZOŚĆ ZAWODOWEGO ŻYCIA FOTOGRAFEM

2 / 3

W PODANYM PRZEZ PROWADZĄCEGO PRZYKŁADZIE NAUCZYCIELKA ZMIENIŁA PROFESJĘ I ZOSTAŁA

3 / 3

WYUCZONY ZAWÓD PAWŁA HORĄŻEGO TO

Your score is

The average score is 42%

0%

 

Dzielimy się dobrymi praktykami – może i Ty znasz ciekawe kanały na YouTube rozwijające zainteresowania w określonych dziedzinach. Podziel się tą wiedzą z uczestnikami projektu.

————————————————–

 

Praca – pasja

11
Created on

Praca - pasja

1 / 3

PRELEGENT PODPOWIADA, ŻE CZŁOWIEK, KTÓRY Z HOBBY UCZYNI SWÓJ ZAWÓD

2 / 3

W 2008 ROKU KRZYSZTOF ŚLACHCIAK ZAŁOŻYŁ STUDIO FOTOGRAII

3 / 3

PRZY REALIZACJI ZDJĘĆ PRODUKTOWYCH ELEMENTEM DECYDUJĄCYM O DOBRYM WYNIKU JEST

Your score is

The average score is 36%

0%

 

Spróbuj wykonać jedną fotografię, która będzie miała charakter artystyczny. Prześlij do galerii projektu.

————————————————–

 

W bibliotece nie musi być nudno

11
Created on

W bibliotece nie musi być nudno

1 / 3

W PRACY BIBLIOTEKARZA REGIONALISTY DLA PROWADZENIA PRAWIDŁOWYCH BADAŃ HISTORYCZNYCH WAŻNE JEST

2 / 3

KSIĄŻKA PT. PRZYPOMNIENIE POWSTAŁA DZIEKI DOFINANSOWANIU

3 / 3

PREZENTOWANY W NAGRANIU ALBUM NOSI TYTUŁ

Your score is

The average score is 27%

0%

 

Podaj przykład publikacji regionalnej opowiadającej o Twojej okolicy (mieście, powiecie, gminie). Prześlij nam skan okładki.

————————————————–

 

Zaczarowany świat bursztynu – z wizytą u mistrza Kalskiego

11
Created on

Zaczarowany świat bursztynu - z wizytą u mistrza Kalskiego

1 / 3

NARCYZ KALSKI SAMODZIELNIE PROWADZI FIRMĘ „GALERIA BURSZTYNOWA” OD ROKU

2 / 3

INKLUZJE BURSZTYNOWE DOSTARCZAJA NAM INFORMACJI SPRZED

3 / 3

WSPOMNIANE W FILMIE ODWIERTY W POSZUKIWANIU BURSZTYNÓW BYŁY PROWADZONE W

Your score is

The average score is 24%

0%

 

Zadania dla uczestników projektu:
Spróbuj odnaleźć w swojej miejscowości/okolicy przykład pracowni rękodzielniczej. Za zgodą właściciela wykonaj serię fotografii lub przeprowadź krótki wywiad na temat wykonywanej profesji. Materiały prześlij za pośrednictwem opiekuna-nauczyciela w celu zamieszczenia ich na stronie projektu.

————————————————–

 

Warsztat artystki

11
Created on

Warsztat artystki

1 / 3

MALARKA WSPOMINA PRACĘ W PRACOWNI

2 / 3

PRELEGENTKA CZERPIE POMYSŁY DO SWOICH OBRAZÓW M.IN. Z

3 / 3

PREZENTUJĄC JEDEN ZE SWOICH OBRAZÓW MALARKA OPOWIADA, ŻE NIEKTÓRE OBRAZY

Your score is

The average score is 33%

0%

 

Zadania dla uczestników projektu:
Znajdzcie w swojej okolicy artystów ludowych i prześlijcie nam link do strony prezentującej ich twórczość.

————————————————–

 

PRZYKŁADY PRAC UCZESTNIKÓW PROJEKTU ERASMUS+ WYKONANYCH POD KIERUNKIEM RAFAŁA FEDUSIO

 

 

 

Przykłady prac uczestników projektu

—————————————

 

Promujemy ciekawe rozwiązania uczestników projektu.

 

Przykład planu rozwoju firmy

Do pobrania tutaj

—————————————

 

Przedsiębiorcza postawa

 

16
Created on

Przedsiębiorcza postawa

1 / 3

IRENEUSZ OSIŃSKI JEST WYKŁADOWCĄ M.IN.

2 / 3

BADANIA GRUP PRACOWNIKÓW PROWADZONE W SZWAJCARII WYKAZAŁY, ŻE POZIOM PEŁNEGO ZAANGAŻOWANIA W PRACE WYKACUJE

3 / 3

LUDZIE SUKCESU SĄ

Your score is

The average score is 39%

0%

Na podstawie filmu/prelekcji „Przedsiębiorcza postawa” napisz ogłoszenie o naborze pracowników do Twojej firmy. Przedstaw wymagania względem osób, które będziesz skłonna/skłonny zatrudnić, uwzględniając jednocześnie profil działalności Twojej firmy.

—————————————

 

Przy modelarskim stole

 

15
Created on

Przy modelarskim stole

1 / 3

W KONKURSACH MODELARSKICH PRZY OCENIE POD UWAGĘ BIERZE SIĘ M.IN.

2 / 3

POLSKA FORMA PRODUKUJĄCA MODELE, WSPOMNIANA PRZEZ PRELEGENTA TO

3 / 3

KSIĘGARNIA PRELEGENTA PROWADZI/ORGANIZUJE DODATKOWO

Your score is

The average score is 33%

0%

Czy w okolicy, w której mieszkasz (miasto, wieś, gmina lub powiat) działają kluby, koła czy stowarzyszenia, które mają na celu rozwój zainteresowań i umiejętności manualnych, konstruktorskich i modelarskich? Zareklamuj to miejsce/grupę – może stanie się dla kogoś inspiracją. Możesz napisać gdzie i kiedy odbywają się spotkania i co oferują (jakie hobby rozwijają).

—————————————

 

Szukam, znajduję, dokumentuję

 

15
Created on

Szukam, znajduję, dokumentuję

1 / 3

ZAINTERESOWANIA BADANIEM REGIONU SĄ WEDŁUG PRELEGENTA WYNIKIEM

2 / 3

KOLEKCJONERSTWO TOMASZA URBANIAKA ZACZĘŁO SIĘ OD

3 / 3

JAKO ISTOTNY ELEMENT BADANIA PRZESZŁOŚCI RODZINY PRELEGENT WSKAZUJE

Your score is

The average score is 40%

0%

Odszukaj wśród rodzinnych pamiątek, u znajomych, w zbiorach pobliskiego muzeum lub w zasobach Internetu pocztówkę przedstawiającą dawny wygląd Twojej miejscowości. Prześlij nam skan do galerii.

—————————————

 

Wskoczyć na dobre tory

 

11
Created on

Wskoczyć na dobre tory

1 / 3

HISTORIA SŁUPSKICH KOLEI LICZY SOBIE (MUSISZ WYKAZAĆ SIĘ SPOSTRZEGAWCZOŚCIĄ)

2 / 3

SZYBY W GABLOTACH WYSTAWOWYCH SŁUPSKIEJ IZBY HISTORII KOLEI POCHODZĄ Z

3 / 3

IZBA HISTORII KOLEI W SŁUPSKU POWSTAŁA W ROKU

Your score is

The average score is 36%

0%

—————————————

 

Słuchaj, co mówi Wszechświat

11
Created on

Słuchaj, co mówi Wszechświat

1 / 3

PRELEGENT JEST AMBASADOREM

2 / 3

30 LAT ZAWODOWEJ DZIAŁALNOŚCI LEKTOR SPĘDZIŁ W

3 / 3

PROPOZYCJA GŁOSU JAROSŁAWA JUSZKIEWICZA ZOSTAŁA ZAAKCEPTOWANA PRZEZ GOOGLE MAPS W ROKU

Your score is

The average score is 36%

0%

Napisz do nas na czym polega różnica między filmem z lektorem, a filmem z dubbingiem. Podaj przykłady zagranicznych filmów udostępnionych tymi sposobami.

 

POZOSTAŁE INFORMACJE I AKTUALNOŚCI

Szanowni Państwo,

Chciałbym serdecznie zaprosić do bezpłatnego udziału w Światowym Szczycie Cyfrowym ONZ – Forum Zarządzania Internetem – IGF2021, którego gospodarzem będzie Polska. Spotkajmy się w dniach 6-10 grudnia w Katowicach – zarówno stacjonarnie jak i w formie zdalnej, aby wspólnie porozmawiać o możliwościach i wyzwaniach jakie stwarza przestrzeń cyfrowa.

Ważnym wydarzeniem w trakcie Forum będzie Młodzieżowy Szczyt IGF (Youth IGF), na który zapraszam wszystkich młodych ludzi. Podczas wydarzenia chcemy pogłębić dyskusję na temat kluczowych tematów dotyczących zarządzania Internetem i zachęcić młodzież do aktywnego włączania się w debatę na tematy kluczowe dla przyszłości młodego pokolenia.

Tegoroczny Szczyt Cyfrowy będzie ważnym wydarzeniem dla młodych ludzi z całego świata, którzy w znacznej mierze tworzą globalne środowisko internetowe. Polska stanie się stolicą światowej dyskusji o przyszłości Internetu, będzie to najważniejsze cyfrowe wydarzenie tego roku. Hasło tegorocznego Szczytu Cyfrowego to Internet United, czyli otwarty, wolny i niepodzielony Internet, w którym użytkownicy mogą cieszyć się swoimi prawami.

IGF to łącznie ponad 300 różnych aktywności, a wśród nich warsztaty, otwarte fora dyskusyjne, sesje grupowe i sesje networkingowe. To także możliwość uczestniczenia w spotkaniach z udziałem przedstawicieli państw i organizacji międzynarodowych, a także sesja parlamentarna. Szczyt Cyfrowy ONZ – IGF 2021 odbędzie się od 6 do 10 grudnia 2021 r. w katowickim Międzynarodowym Centrum Kongresowym (Plac Sławika i Antalla 1).

W Szczycie Cyfrowym może wziąć udział każdy, zarówno stacjonarnie – w Katowicach –  jak i zdalnie, za pośrednictwem połączenia wideo. Wystarczy zarejestrować się na wydarzenie do dnia 1 grudnia. Zrób to już dziś za pośrednictwem następującego formularza – https://cutt.ly/FormularzRejestracyjny.

Organizatorem Szczytu Cyfrowego IGF 2021 jest Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Za koordynację wydarzenia odpowiada Krzysztof Szubert – pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. Europejskiej Polityki Cyfrowej. W skład stałego Komitetu Programowego polskiej edycji wydarzenia wchodzą przedstawiciele m.in. Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Państwowego Instytutu Badawczego NASK, Centrum Cyfrowego oraz Instytutu Kościuszki.

Więcej informacji na oficjalnej stronie wydarzenia: https://cutt.ly/IGF2021.

Do zobaczenia w Katowicach!

Z wyrazami szacunku
Piotr Mazurek
Pełnomocnik Rządu ds. Polityki Młodzieżowej
Sekretarz Stanu w KPRM

Uczniowie nie mają okazji do spotkań z native speakers? Interesują się kulturą amerykańską? Marzą o studiach w USA? Mamy coś dla nich.

Centrum EducationUSA działające przy Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta zachęca do zapraszania amerykańskich stypendystów i stypendystek Programu Fulbrighta w Polsce na spotkania z młodzieżą w Państwa szkołach. Spotkania mogą się odbywać stacjonarnie lub online, w zależności od Państwa potrzeb i sytuacji epidemicznej w kraju.

Spotkanie może dotyczyć zagadnień związanych z kulturą amerykańską takich jak muzyka, film, sport, literatura, czy święta amerykańskie i/lub możliwości wyjazdu do USA dla uczniów i studentów (studia, programy wymiany, praktyki i staże). Stypendyści i stypendystki chętnie opowiedzą też o swoich uczelniach w USA, rodzinnych miejscowościach i regionach, z których pochodzą, a także mogą przybliżyć uczniom i uczennicom swoje zainteresowania badawcze.

Aby zgłosić szkołę należy wypełnić formularz dostępny na stronie:  https://educationusa.pl/zapros-nas/

Stypendyści są zaprezentowani tutaj: https://fulbright.edu.pl/amerykanscy-stypendysci/

EducationUSA to sieć centrów doradczych w ponad 170 krajach, działających przy wsparciu Biura Edukacji i Kultury Departamentu Stanu USA. Centra EducationUSA dostarczają aktualnych i rzetelnych informacji o akredytowanych instytucjach szkolnictwa wyższego oraz zajmują się popularyzacją studiów w USA wśród uczniów i studentów. Centra nie są przedstawicielami ani jednostkami rekrutacyjnymi żadnej uczelni lub instytucji edukacyjnej.  Największe Centrum EducationUSA w Polsce działa przy Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta w Warszawie. Pozostałe centra znajdują się przy American Corners we Wrocławiu, Gdańsku, Lublinie, Radomiu i Katowicach a także przy Konsulacie Generalnym Stanów Zjednoczonych w Krakowie.

Program Fulbrighta jest najbardziej znanym i prestiżowym programem wymiany Departamentu Stanu. Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta w Warszawie zajmuje się administrowaniem polskiego programu Fulbrighta – największego w Europie Centralnej i Wschodniej, stanowiącego najbardziej prestiżową w Polsce ofertę wymiany naukowej pomiędzy USA i Polską. W ramach programów Komisja wspiera studia, badania naukowe i inną działalność akademicką polskich i amerykańskich naukowców oraz instytucji naukowych.